KENYA

No way to run a railway

President Kenyatta is backing a US$4 billion no-bid contract with a state-
owned Chinese company to rebuild the Nairobi-Mombasa railway

Standard Gauge Railway Project

(SGRP), is attracting growing
controversy over its enormous cost and the
uncontested contract award for the first
phase. The Kenya Railways Corporation
handed this to the state-owned China
Roads and Bridges Corporation (CRBC).
The 485-kilometre first phase, due to be
completed in 2016, will link Mombasa to
Nairobi and be built alongside the existing
narrow gauge (1,000 millimetre) line
operated by Rift Valley Railways under
a 25-year concession from KRC and the
Uganda Railways Corporation granted in
2006. RVR is a consortium of Egyptian
Ahmed Heikal's private equity firm
Citadel Capital and the Kenyan investment
group TransCentury,

The project, one of two ambitious
regional rail projects worth US$10 billion
in total, aims to provide a new standard
gauge network serving Kenya, Burundi,
Rwanda and Uganda, with extensions
ultimately to Ethiopia, South Sudan and
Kisangani in Congo-Kinshasa. Estimates
of the cost of the Mombasa-Nairobi
section are around $4 bn. The southern
line, from Dar es Salaam through Isaka
in northern Tanzania and then to Kigali,
Rwanda, is estimated at $5-6 bn. The line
from Nairobi to Malaba, on the border

Kenya’s flagship transport plan, the

with Uganda, which is the second phase
of SGRP, will cost much more because of
the hilly terrain.

Opposition to the SGRP has mounted
steadily since the contract was awarded
to CRBC in July 2012 and President
Uhuru Kenyatta formally inaugurated
construction work last November.
Initially, the contract was for only the
civil works but was then extended to the
CRBC’s procurement of locomotives and
rolling stock. Criticism of the SGRP is led
by several members of parliament, chief
among them Kiminini opposition MP
Chrisantus Wamalwa Wakhungu of the
Forum for the Restoration of Democracy-
Kenya and Nandi Hill MP Alfred Kiptoo
Keter, of the United Republican Party (part
of Kenyatta’s governing Jubilee Alliance).
Contractors and business groups excluded
from the non-competitive contract process
are also up in arms. Keter has rebuffed
accusations that disgruntled business
people are funding him.

The MPs’ protests obliged the Speaker,
Justin Muturi, of The National Alliance
(TNA), to agree to a full-scale investigation
of the SGRP’s economic viability and
procurement process by the National
Assembly’s Public Investment Committee.
The PIC began probing in January and
its wide-ranging scrutiny has already

HOW TO GAUGE SUCCESS

The standard gauge (1,435 millimetre) railway network in Africa is limited to North
Africa (Algeria, Egypt, Libya, Morocco, Tunisia) and Gabon (the 670-kilometre Trans-
Gabon railway completed in the 1980s). Guinea, Senegal and Tanzania have considered
converting their systems to the standard gauge but have yet to take any action.

Global mainline railways are largely standard gauge - the original 4ft 8% inch
gauge used by the pioneer British railway engineer George Stephenson in the early
19th century - and used in most of Europe (except Finland, Portugal, Russia and
Spain, which use awider gauge), North and South America, the Middle East, parts of
Asia and Australia. In contrast, African railways comprise a variety of narrow-gauge
networks largely constructed by European colonial powers in the 19th century.
These were primarily designed to carry goods and minerals to coastal ports, with
passenger traffic usually a secondary consideration.

The well-connected railway system of Southern and Central Africa was built to
the 1,067 mm. (3 foot 6 inches) gauge, the so-called ‘Cape gauge’ adopted by Cecil
Rhodes. The Tazara railway linking Lusaka and Dar es Salaam, built by China in 1976,
also uses Cape gauge. As this is effectively the standard gauge south of the Equator,
there is virtually no prospect of Cape gauge being converted to the wider 1,435 mm
gauge, since there would be few, if any, tangible economic benefits. In East Africa, the
gauge is narrower at 1,000 mm. (3ft 3in), as is most of the more disconnected railway
system of West Africa, with the main exceptions of Ghana and Nigeria, where the
railways built by Britain were to Cape gauge. ®

found officials providing widely varying
estimates of the first phase costs.

Criticism first arose when it was
revealed that the government of ex-
President Mwai Kibaki had acceded
to CRBC’s request to conduct its own
feasibility study. The government blithely
dismissed objections but then Keter, a
hitherto unknown first-time MP of 34,
sensationally alleged last year that three
government officials had taken kickbacks
worth 27 bn. Kenya shillings ($314 million)
to secure the contract for CRBC.

Last week, during the PIC hearings, it
emerged that a second ‘China Roads and
Bridges Corporation’ was registered in
Kenya, had a Kenyan address and belonged
to three Kenyans. When investigators
attempted to visit their offices, it became
obvious that the company did not exist.
Parliament’s Transport, Public Works and
Housing Committee, headed by William
Maina Kamanda, the NTA member for
Starehe, Nairobi, and a hardcore Kenyatta-
loyalist, also opened investigations,
albeit with a more restricted scope. His
committee is widely expected to exonerate
the government of any malpractice. The
PICreport, due in March, is likely tolay into
the project and its escalating costs. The PIC
is chaired by Adan Keynan Wehliye, the
opposition Orange Democratic Movement
MP for Eldas in Wajir.

The affair has exposed tensions inside
the Jubilee coalition. When, late last year
Kenyatta and Vice-President William Ruto
visited Eldoret, the hotbed of Kalenjin
politics, Keter repeated his allegations of
high-level official corruption and added
that the new government was not giving
Kalenjin people an equal share of public
appointments — or government tenders.

This speech provoked a visibly
irritated Kenyatta to claim that Keter was
being funded by shadowy businessmen
aggrieved at having lost out on rail
contracts. Africa Confidential has been
given the name of a businessman Kenyatta
is believed to have had in mind when he
made his charge. The individual was
linked to the Anglo-Leasing scandal of the
early 2000s and was very well connected
in Kibaki’s government. By the logic of
mutual back-scratching that characterises
much Kenyan business and politics, this
person might reasonably have expected
rewards for his political connections and
is now, we understand, upset that he is not
profiting from the rail project.

OPAQUE COSTS

Transport and Infrastructure Principal
Secretary Nduva Muli said in January that
the cost of the first phase was Ksh327 bn.
Yet National Treasury Cabinet Secretary
Henry Rotich informed the PIC in early
February that the cost was Ksh 447 bn.
Rotich also confirmed that China would
front 85% of the cost of the project, with a

21 February 2014 o Vol 55 - N° 4 e Africa Confidential



4.1% annual interest rate on the $1.6 bn.,
15-year commercial loan portion.

Even if Muli’s figure excluded the extra
procurement contract cost of Ksh95 bn.,
this would still not add up to the figure
given by Rotich. Muli promised to provide
the Committee with a route map of the
line (which is not yet in the public domain)
and explain the need for the second,
procurement contract. It is not clear why
this has been placed with CRBC since the
new line is supposed to be operated on an
‘open access’ basis, with firms allowed to
offer competing services.

Muli has been put on the spot by
Keynan, who said it was critical that
Kenyans were told the exact cost and
specifications of the new line. ‘Though
Muli is a witness, he can turn out to be
a prime suspect, Keynan said. Another
figure bandied about by officials is
the supposed Kshl.3 trillion cost for
completing the SGRP, including the second
phase to Malaba and Kisumu, even though
this has not yet been formally costed, let
alone funded. Muli told the Committee
the figure could vary by 40% ‘according to
the terrain and the distance’.

Another fact to emerge is that the
contract between KRC and CRBC stipulates
that the line will be built to Chinese
technical specifications. This contradicts
what Transport and Infrastructure Cabinet
Secretary Michael Kamau had previously
told the Committee. The line would be
constructed according to United States
specifications, he said. This and other
aspects are worrying the Committee.

PRESSING ON

Kenyatta claims that only special business
interests oppose the project. Flanked by his
entire cabinet, he told a 28 January press
conference at State House that the SGRP
‘must and will go ahead for us to achieve
our development agenda’, describing it
as FEast Africa’s biggest infrastructure
investment in the last 50 years. He did not
name the recalcitrant business interests
but said ‘their commercial interests do not
supersede the interests of this country’.

Kenyatta maintained that ‘due process’
had been followed in awarding the first
phase contract to CRBC. China was
providing $3.23 bn. in funding, he added,
comprising a commercial loan of $1.6 bn.,
whose terms have not been disclosed, and
a concessional loan of $1.63 bn. from the
Export-Import Bank of China. The cost to
Kenya would be limited to the purchase of
the land for the permanent way.

The main claimed benefits would be
to reduce freight transport charges from
the present $0.20 per tonne/kilometre to
about $0.083, while the journey time to
Nairobi would be slashed from the current
30hours to only eight. Some doubt the time
saving and even project cheerleaders, such
as the African Development Bank (AfDB)

U54838
Administration

©africa-confidential.com 2014 JUBA R * To Addis Ababa'-, 2
400 km 4 . %,
200 miles SOUTH[|SUDAN <¢Nakodok N ETHIOPIm
PROPOSED STANDARD Nimule 1, e ool ST ST
GAUGE RAILWAY «ﬂ\ N , Lodwar *Moyale /
NETWORK b AGulu \ o
( | |
i )
! I3
VAR S / KENYA i
AN S | >
Kisangani ) Isiolo / —
% Archer's Post I
>
N Kisumu @Q - |
Lake Edward/ T Mbarara Rongai gl P 72y, \eGarissa |
CONGO- N {
KINSHASA 7 . m NAIROBI \,
§ RWANDA ~ KENYA'S
Lake Kivu 1 (
) mKIGAL STANDARD
< D [ N GAUGE RAILWAY ®
s (¢ Mwanza PROJECT - S
€ BUJUMBURA/mYAUND! Arushay % | »
p) {~" Moshi "~ Voi
/ ( L 2 .
y { Isaka N,
% Lake N,
‘\\7:3 h Al Tanganyika Kigoma Tabora Uzl - INDIAN
% < g J| OCEAN
\\ To Dar es Salaam

have cautioned that railway transport
usually accounts for only 20%-40% of
the freight business. Even in the best of
circumstances, they say, the government
would have to create innovative solutions
(concessional arrangements, tolls, etc.) to
pay back the huge loans.

It had originally been proposed that
the SGRP would be electrified, which
would have enabled trains to run faster
but this had to be dropped after it was
discovered that Kenya does not generate
enough electricity to power them. Trains
will therefore be diesel-hauled, as now.
While it is calculated that a standard-
gauge diesel train could operate at up to
about twice the speed of its narrow-gauge
counterpart, the reduction in journey-time
would probably be to about 15 hours, not
8. No reference has been made to the cost
of relocating and compensating the people
whose homes and businesses would have
to move out of the way.

The next hurdle for the SGRP’s
supporters to clear is an initial hearing
by the High Court on 21 February of
an application by two campaigners to
stop the project. Summons to appear
have been sent to the Attorney General,
Githu Muigai, CRBC, KRC and the
Public Procurement Oversight Authority.
A judge made the directives after the
petitioners told the court that they had
documents providing evidence of irregular
procurement through single-sourcing,
instead of competitive bidding that would
allow value for money.

One certain loser, whatever the
Committee decides, will be the operator
of the existing railway system. RVR
secured that concession after years of
mismanagement and poor performance
by the Kenyan and Ugandan state-owned
railway companies. It currently operates
2,541 km. of track linking Mombasa
to the agriculturally-rich hinterland of
the Kenya Highlands and to Kampala.
Both railway authorities still own the

railway infrastructure and facilities, while
RVR operates trains and maintains the
infrastructure.

In 2011, the consortium received
funding from six development finance
institutions and a local bank to deliver a
targeted $287 mn. capital expenditure
programme on a five-year turn-around
programme. The fact that the narrow-
gauge railway was receiving such
investment is thought to be a major
reason why multilateral donor agencies
and lenders were unwilling to finance the
entirely new SGRP.

Of the total, $164 mn. is in loans
from the AfDB ($40 mn.); Germany’s
state-owned KfW  (formerly KfW
Bankengruppe, $32 mn.); International
Finance Corporation ($22 mn.); FMO
(Netherlands state development bank,
$20 mn.), Infrastructure Crisis Facility
Debt Pool ($20 mn.); Belgian Investment
Company for Developing Countries ($10
mn.); and Equity Bank of Kenya ($20
mn.). RVR pledged to reinvest $41 mn.
of its internally generated revenue. In
2012, it released the first tranche of $190
mn., primarily for rolling stock, found
a new management team and in 2013,
rehabilitated the defunct line between
Tororo and Pakwach, Uganda.

RVR defines its business goal as to
improve the management, operation and
financial performance of the two railway
networks in a coordinated manner. This
involves standardising infrastructure
maintenance and operations, increasing
market share of freight traffic and
improving the competitiveness of the
Northern Corridor and the port of
Mombasa. Many Kenyans complain that
service remains poor but RVR is committed
to a major upgrade programme. Critics
complain that SGRP duplicates RVR’s
investment.

Rift Valley Railways Investments
(Propriety) Limited is owned by Kenya
Uganda Railways Holdings, which has

Africa Confidential ¢ 21 February 2014 e Vol 55 - N° 4

Prepared for Anastasia Calvieri on 24/02/2014 at 08:20. Authorized users may download, save, and print articles for their own use, but may not further disseminate
these articles in their electronic form without express written permission from Africa Confidential / Asempa Limited. Contact subscriptions@africa-confidential.com

7



local and foreign shareholders. These
include Ambience Ventures and Ambience
Rail Company, both investment vehicles
for Citadel Capital, with 51%; Safari
Rail, a wholly-owned subsidiary of
TransCentury, with 34%; Uganda’s Bomi
Holdings, with 15%. The latter is owned by
Charles Magezi Mbire, one of Uganda’s
most influential entrepreneurs. There
is no visible South African corporate
shareholding; Citadel is based in Cairo

and listed on the Egyptian stock exchange,
which is stated to control investment of
some $8.6 bn. in 14 countries.

Those contemplating the current
controversies are reminded that
commercial problems and financial
scandals dogged the East African
railway well before independence, when
it was known as the Uganda Railway.
Construction began in 1896 and the
cost was originally estimated at £1.9

U54838

Administration

mn. Costs rose astronomically, to £5.5
mn., causing a huge uproar in the British
Parliament. Forced to justify the increase
and the massive labour outlay — nearly
7,000 Indians, mostly from the Punjab,
were brought in to build it — the Foreign
and Colonial Office opted to attract
white settlers into the Rift Valley and the
adjacent Highlands to begin commercial
farming to pay off the debt. The rest is,
quite literally, history. ®

EGYPT

Poll systems under scrutiny

No one yet knows what systems will be used in the coming elections but
the conduct of the last referendum raised some big questions

what kind of electoral system will be

employed in the presidential election
that will precede parliamentary polls.
However, for those experts interested in
scrutiny of polling methods and fairness,
the election system itself is crucial.
Referring to the 14-15 January referendum
on the constitution, the head of one
international observation mission in Cairo
told Africa Confidential that — although
they had seen nothing untoward during
the two-day process — if they had been
eligible to vote, they would have boycotted
it. ‘The judges supervising the referendum
got manuals full of procedures, but there
was no training.’

Current electoral provisions could be
problematic, especially at the vote counting
stage, says Preap Kol, the Executive
Director of Transparency International
Cambodia, who led an eight-person team
to observe 15 different governorates in
the referendum. Kol says TI witnessed
‘serious fundamental problems’ prior to
the referendum, including restrictions
on freedom of expression, assembly and
campaigning, with some people arrested
simply for advocating a ‘no’ vote.

The High Elections Commission
(HEC) released a list of local observers on
its website and announced that 67 groups
had been accredited; 83,000 observers
were supposed to be on the ground.
This release came on the last day before
the deadline for accreditation, which
fuelled suspicion. After 11 January, the
day when most Egyptian observers were
issued passes (and only three days before
the referendum), Egyptian observers
said they had not received the number of
passes they requested. One international
election observer said that he hadn’t
spotted a single Egyptian observer in
Cairo over the whole two days of voting;
others told us they had not seen many.
Several Egyptian observers listed by the

Election observers have yet to learn

HEC had no websites of their own and
telephone numbers that did not work
when called. This included organisations
which claimed to have received 12,000-
plus observer licences.

The election monitoring group
Shayfeencom (‘We are watching you’)
planned to apply for 5,000 accreditation
licences but was held up by a new online
process created by the HEC that took 15
minutes per application. Shayfeencom
managed to apply for only 900 licences,
the group’s co-founder, Ahmed Hafez,
said. ‘Only 280 of those applications were
accepted and we weren’t provided with any
reasons’. Shayfeencom was, though, able
to deploy 1,000 observers after applying
to judges in separate governorates.

Overall, the total number of Egyptian
observers at polling stations across the
country came to no more than 2,000,
says Hafez. In Port Said, a relatively
small governorate with 300,000 electors,
Hafez told AC that one of his observers
was taken to a police station and severely
beaten after being tied up with electric
wire. This followed a dispute with a
group called the Nation’s Future, which
was videotaped by Shayfeencom putting
up ‘vote yes’ signs inside polling stations.

‘PRESS TERRORISED’

Hafez says he was told the group was
connected to Mostafa Hegazy, advisor
to Interim President Adly Mansour. ‘If
the HEC and the judges let them inside
the polling stations, then why didn’t
they allow observers?” Shayfeencom
also ran a hotline for members of the
public to call. Of 500 violations logged,
compared with 3,000 at the last election
under President Mohamed Mursi, the
most common violation reported was
propaganda. Shayfeencom heard nothing
about systematic voter fraud, according
to Hafez, but he said the press ‘terrorised
people and stifled public debate’.

The programme manager for
Democracy International, Dan Murphy,
whose teams filed 1,900 reports from
polling stations around Egypt, said that
as far as domestic accreditation was
concerned, the HEC’s Judge Ahmed
Soheim had told him the Commission
accredited ‘legal’ organisations. The fact
that domestic observers did not receive
accreditation worried DI, said Murphy.
‘A domestic observation effort is typically
much more robust than an international
observation process. We did receive
information that those domestic observers
whoreceived accreditation were seemingly
more in the “yes” camp,’ he says.

Egypt attended the African Union
Peace and Security Council Summit in
Ethiopia on 29 January and provided
a briefing on developments. Before the
meeting, Egypt’s Deputy Chief of Mission
in Guinea, Abdullah Attelb, told us the
unanimous vote for the constitution
not only ‘portrayed a solid proof of
the Egyptian people’s determination
to realise a constitution that embodies
their will, which was expressed by two
great revolutions undertaken in less than
three years,’ but that the referendum was
conducted under the observation of ‘tens
of local and international organisations,
including the EU and League of Arab States,
in a positive atmosphere characterised by
the utmost fairness and transparency.’

Diplomats have also been watching,
with the HEC accrediting one technical
observer from each embassy. The
embassies of Britain, France, the
Netherlands, Norway and the United
States were among the most attentive,
says one international observer. ‘When
we had a meeting with representatives
from the Nour Party, the person coming
behind was the French Ambassador. And
while the European Union delegation
sent only four technical experts to focus
on election procedures, they also have
people who closely follow the political
aspect and who report back to Brussels.’

An EU Council meeting concluded in
an unambiguous statement that the EU
‘deplores the absence of a fully inclusive
process, the lack of attempts to overcome
the polarisation of society and the closing
of political space for dissenting opinion
before and during the referendum.’ ®

8

21 February 2014 o Vol 55 - N° 4 ¢ Africa Confidential

Prepared for Anastasia Calvieri on 24/02/2014 at 08:20. Authorized users may download, save, and print articles for their own use, but may not further disseminate
these articles in their electronic form without express written permission from Africa Confidential / Asempa Limited. Contact subscriptions@africa-confidential.com



